۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۹۴۸۴۶

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۴ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۴ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
امروز در بازار‌های جهانی قیمت طلا تحت تأثیر تقویت ارزش دلار و بورس‌های جهانی ۳.۵ دلار در هر اونس کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا ۳.۵ دلار کاهش یافت 
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا با ۳.۶ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۱۲۷۸ دلار و ۷۰ سنت به فروش رفت.

قیمت فلز گرانبها امروز در کمترین زمان ۱۲۷۷ دلار و ۶۰ سنت و در بیشترین زمان ۱۲۸۲ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

قیمت امروز فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته ۹.۷ دلار افزایش داشت، اما در مقایسه با یکسال گذشته ۷۹ دلار با کاهش همراه بود.

در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره ۹ سنت، پلاتینوم ۳ دلار و پالادیوم ۴ دلار کاهش داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دلیل کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی به دلیل تقویت ارزش دلار و تقویت بازار‌های بورس جهانی بود.

زمانی که دلار تقویت می‌شود طلا برای خریداران با دیگر ارز‌ها گران‌تر تمام می‌شود بنابراین تقاضا کاهش یافته و قیمت افت می‌کند.

از سویی دیگر تقویت بازار‌های سهام هم باعث شده سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های شناور بروند که سرمایه‌گذاری روی فلز زرد را کمتر کرده است.
_____________________

قیمت نفت به ۶۰ دلار بازگشت
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت ۴۸ سنت کاهش داشت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت ۶۰ دلار و ۶۵ سنت به فروش رفت.

قیمت نفت آمریکا هم کاهش ۳۲ سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای ۵۲ دلار و ۳۰ سنت عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش قیمت نفت تحت تأثیر سیگنال‌های نهاد بین‌المللی برای ضعف اقتصاد جهانی و همچنین افزایش ذخایر نفت آمریکا اتفاق افتاد.

براساس این گزارش، مؤسسه نفت آمریکا روز گذشته اعلام کرد که میزان ذخایر نفت این کشور ۶.۶ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش یافته است در حالی که پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که ذخایر نفت این کشور در این هفته ۴۲ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

پس از آن گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم در روز پنج‌شنبه صحت این موضوع را تائید کرد.

تصویری از چشم‌انداز ضعیف اقتصادی از سوی نهاد‌های بین‌المللی هم دلیل دیگری بر کاهش تقاضا برای این ماده خام شده بنابراین قیمت نفت در بازار‌های جهانی کاهش یافته است.

امروز بنزین نیز کاهش ۹۱ سنتی داشت و گالنی ۱۳۷ دلار و ۶۶ سنت عرضه شد. نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب ۱.۸۹ و ۵ دلار را تجربه کردند.
_____________________

قیمت دلار به ۱۱۵۱۰ تومان رسید | افت مجدد نرخ سکه طرح جدید  
 
در جریان معاملات امروز پنجشنبه ۴ بهمن ماه بازار ارز، قیمت هر دلار آمریکا برای خرید در صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۴۶۰ تومان و برای فروش ۱۱ هزار و ۵۱۰ تومان است.

قیمت هر یورو برای خرید ۱۳۱۹۰ تومان و برای فروش ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان است.
 
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۱۵ هزار تومان است.
_____________________

۷۰ درصد از نقدینگی‌ها دست یک درصد از شرکت‌ها!
 
طبق آخرین آمار‌های بانک مرکزی، حجم نقدینگی تا پایان مهرماه امسال به حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این حجم عظیم از نقدینگی اگر در بستر مناسب خود که همان فعالیت‌های مولد است قرار نگیرد بحران‌زا می‌شود. کمااینکه تا اینجای کار هم بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند بخش عمده‌ای از تورم ایجاد شده ناشی از فوران حجم عظیم نقدینگی است.

نقدینگی در واقع مجموعه پول شامل سپرده‌های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و شبه پول شامل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده‌های متفرقه نقدینگی است که به صورت خلاصه می‌توان مجموع اسکناس و مسکوکات و منابع اعتبارات بانکی را مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده نقدینگی به حساب آورد.

در این رابطه علی اکبر نیکواقبال، عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از پول و شبه پول موجود در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها است اظهار کرد: تمرکز این حجم از نقدینگی بیشتر در دست یک درصد از شرکت‌ها است. این وضعیت نمی‌تواند پدیده مثبتی باشد چرا که به هر کجا می‌رود باعث ایجاد خرابی می‌شود.

او تنها مقصد مناسب برای حجم ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی را حوزه‌های تولیدی ارزیابی کرد و گفت: هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باعث ایجاد رونق اقتصادی خواهد شد. به وجود آمدن ثروت در حوزه‌های تولیدی چندین سال طول می‌کشد در حالی که سرمایه‌گذاری در بازار‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای برخی‌ها را یک شبه ثروتمند می‌کند.

نیکو اقبال شکست یا پیروزی اقتصاد را در گرو میزان موفقیت دولت در جلوگیری از فرار سرمایه و ورشکستگی واحد‌های تولیدی ارزیابی کرد و گفت: اگر دولت موفق شود این حجم از نقدینگی و سرمایه‌های کلان را در راه تولید هزینه کند آنگاه می‌توان به رشد اقتصادی هم امیدوار بود در غیر این صورت این نقدینگی باعث ایجاد شکاف شدید طبقاتی، تورم و فقر خواهد شد.

این اقتصاددان همچنین کاهش تعرفه‌های گمرکی را گزینه‌ای برای کاهش حجم قاچاق ارزیابی کرد و گفت: افزایش حجم قاچاق باعث ضعف و در نهایت شکست شرکت‌های تولیدی خواهد شد؛ به طوری که می‌توان مرگ و زندگی اقتصاد ایران را می‌توان در گرو این مساله دانست.

بنا به این گزارش، حجم نقدینگی کشور تا مهرماه سال جاری به ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است. این حجم نقدینگی تا اسفندماه سال گذشته ۱۵۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که تا مهرماه امسال ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات